13. helmikuuta 2014

Maja-Maria Henriksson: Inte på riktigt, inte på låtsas



Maja-Maria Henriksson: Inte på riktigt, inte på låtsas
Storyside 2011
Uppläsare: Jenni Nilsson

Jag fick en möjlighet att välja en ljudbok gratis från Elisa kirja. Jag valde Inte på riktigt, inte på låtsas som är en svensk ungdomsbok. 

Huvudpersonen är 17-årig Johanna. Hennes föräldrar är skilda och mamma har en ny man. Hon kan inte heller bo med sitt far Däför flyttar Johanna hemifrån till ett egen lägenhet. Sedan träffar hon Jens, som blir hennes pojkvän.

Jag känner svensk ungdomslitteratur ganska dåligt (har läst mera barnböcker), så ville läsa någon bok vars författare är helt ny för mig och hittade den här. Boken var ganska sorgligt, när allt går inte bra i Johannas liv. Jag måste säga att jag tyckte inte så mycket om boken. Det kändes att där fanns inte tillräckligt positiva saker (tycker oftast inte om sorliga böcker eller "misery lit"). Handligen var inte så bra att jag skulle ha orkat följa den med stort intresse.

Jag googlade litet och fick veta att den här boken är fristående fortsättningsdel för Jag finns, som var nominerad till Augustpriset. Kanske det skulle ha varit bra att börja med den, men nu tror jag att jag inte vill läsa den (månne båda böcker är lika dåliga?).

(Ruotsalainen nuortenkirja, jota ei ole suomennettu. Saatu ilmaiseksi Elisa kirjasta.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti